A gyors növekedést elősegítő tényezők közül egyértelműen kiemelhetjük az exportpiacokra történő kilépést és az exporttevékenység felfutását. A gyors növekedés időszaka alatt vagy az azt közvetlenül megelőző időszakban az átlagosnál és/vagy a szokásosnál jellemzően élénkebb a vállalat innovációs, ezen belül kutatás-fejlesztési aktivitása. A növekedésből fakadó átmenet során megnő az idegen forrás bevonása, de ez a növekedés csak rövid ideig tart(hat). A gyors növekedést ugyanis gyakran követi jelentős (átmeneti vagy végzetes) problémahelyzet, elsősorban a megnövekvő szállítói és adótartozások miatt. Emiatt a jobb sajáttőke-ellátottságú (nagyobb) vállalatok általában is képesebbek a gyors növekedésre.
Az elemzésünk eredményei, illetve a szakirodalmi következtetések együttesen arra utalnak, hogy a gyors növekedés kockázatos és drága kísérlet, a döntést annak a vállalatvezetésnek kell meghoznia, amely azután lebonyolítja az átmenetet, és átalakítja a vállalatot annak érdekében, hogy az megfeleljen a megnövekvő volumen okozta új kihívásoknak.
A vállalati gyors növekedési folyamatokra vonatkozóan a hazai vállalati adatbázisokon lefutatott vizsgálataink alapján az alábbi főbb megállapításokat tettük:
- Ha a vállalat gyors növekedést mutat az OECD/Eurostat kritériumok szerint, akkor ez növeli annak esélyét, hogy a Brown-Mason kritériumok szerint gyors bevételnövekedést, illetve gyors létszámnövekedést is mutasson.
- A gyors növekedés időtartama tipikusan nem haladja meg a két évet.
- Egy gyors növekedési szakaszt követően évtizedes konszolidációra van szüksége a vállalatoknak, amíg újra gyors növekedést produkálhatnak.
- Gyors növekedésen átesett vállalatnak nagyobb az esélye, hogy újra gyors növekedés elé nézzen, mint egy olyan vállalatnak, amely még soha nem élt át ilyen kihívást.
- Néhány kivételtől eltekintve bizonyosnak tűnik, hogy a gyorsan növekvő vállalatok – akárhogyan is definiáljuk a gyors növekedést és/vagy a pénzügyi zavart – ebben a periódusban sérülékenyebbek, könnyebben kerülnek pénzügyi zavarba.
- A fiatalabb (gazella) vállalkozásoknak az átlagosnál nagyobb és az érett (legalább tíz éve működő) vállalatoknak az átlagosnál kisebb az esélyük a gyors növekedésre.
- A nemzetköziesedés a gyors növekedés egyik meghatározó feltétele. Minél nagyobb az exportteljesítmény, annál valószínűbb a gyors növekedés; külföldi telephely megléte is növeli gyors növekedés esélyét.
- Az átmenet többlet forrásigényét idegen források többletbevonásával fedezik a gyors növekedésű cégek.
- A gyors növekedés nagyobb igényt támaszt a vállalat sajáttőke-bázisával szemben. Az így várható nagyobb sajáttőke-igény kielégítése a növekedési ugróponton álló vállalat menedzsmentjének és tulajdonosainak kritikus döntése és egyben a támogatáspolitika kiemelt problémája.