A projekt egyik fontos tanulságaként vonható le, hogy amikor HGC vagy gazella vállalkozásokról beszélünk rendkívüli fontossággal bír az egyes definíciós kérdések tisztázása. Önmagában ugyanis az, hogy HGC nem értelmezhető fogalom, hiszen a szakirodalmi kutatásunk során mintegy 10 különböző HGC definícióval találkoztunk. Munkánk során a leginkább elterjedt változatokat (OECD, Eurostat) vettük elsődlegesen figyelembe, továbbá rávilágítottunk ezen definíciók több hiányosságára és ezek – részbeni – kiküszöbölésére új fajta HGC kritériumokat határoztunk meg.
A nagy növekedési potenciállal rendelkező vállalatok körét az adatbázis összeállításához országos szinten és minden TEÁOR tevékenységi területre kiterjedően az alábbi feltételek mentén alakítottuk ki:
- Vagy a létszám vagy az értékesítés nettó árbevétele vagy az exportértékesítés nettó árbevétele tekintetében a 2013-2016 közti időszak valamely egymást követő 2 évében legalább 3%-kal növekedő vállalatok.
- A 2017. (annak hiányában a rendelkezésre álló legutolsó) év gazdálkodási adatai alapján nem minősülnek nagyvállalatnak,
- a 2014-2017-es időszak valamennyi évére vonatkozóan adtak le érvényes beszámolót, és annak adatai rendelkezésünkre álltak.
Az adatbázis kialakítását a Bisnode Magyarország Kft-től beszerzett teljes hazai vállalati kör kiegyensúlyozatlan adatpaneljén végeztük el, mely 14 naptári évet fed le, és közel 650 000 vállalat mintegy 5 millió beszámolójából származó adatpontot tartalmaz. Ehhez került hozzáfűzésre a GOP és GINOP pályázati programokra, valamint a klasztertagságra vonatkozó különböző lekérdezések adathalmazai. Ezeknek a feltételeknek a teljes vállalati adatbázisból összesen 58 633 db vállalat felelt meg, amelyekre a továbbiakban potenciális vállalati célcsoportként (PVC) hivatkozunk.
A potenciális vállalati csoporton belül két kiválasztott növekedési definíció mentén azonosítottuk a vállalkozásokat. Ezek:
OECD/EUROSTAT NÖVEKEDÉSI DEFINÍCIÓ
BROWN-MAWSON NÖVEKEDÉSI DEFINÍCIÓ